Salem Express - hajóroncs
Safaga
Teljesen a kormányfél felõli oldalán fekszik, az orrától a tatjáig majdnem egy szinten, 32 m mélységben. A raktárfedél még mindig felhúzott helyzetben van, mint oly sokszor, amikor jármûveket rakodott be. A nagy elõfedélzeten kevés akadály van, kivéve egy pár csörlõt a nagy ikerhorgonyokhoz - mindkét horgony teljesen felhúzott állapotában maradt meg. A magas, elõre nézõ szállásblokkon több sor négyszögletes ablak látható, a legfelsõ sor a parancsnoki hídhoz tartozik. Néhány ablakot kiszereltek, ami arról tanúskodik, hogy idõrõl idõre némely búvár behatol a roncsba. A híd fölött egy nyílt térségen van a hajó nagyárboca. Az egész roncs legfelsõ bal oldali része viszonylag egyenletes 10-12 m-es mélységben van, és egy lépcsõsor fut végig a hajó egész hosszában a hídtól a tatig. Itt sok ajtó található, amelyeken át valaha a hajó belsejébe lehetett jutni, de most mind le van hegesztve. A híd mögött és a szállások fölött van a magasított napozófedélzet, mindkét oldalán csónakdarukkal. A baloldalon az összes mentõcsónak hiányzik. A hajó középsõ részén a búvárok megtalálhatják a merevítõkkel összekapcsolt két ikerkéményt. Mindkét kémény mindegyik oldalán hatalmas "S" betû látható - nagyon ideillõ babérkoszorúval övezve. Közvetlenül a kémények alatt négy mentõcsónak fekszik a tengerfenéken. Könnyû fémszerkezet húzódott a fedélzet fölött, amelyre hullámos mûanyag árnyékolókat rögzítettek ki a napfény árnyékolása céljából. Ezek a hullámos mûanyag lapok ott hevernek a tengerfenéken egy-két személyes használati tárgy - egy nagy sztereo berendezés és egy bõrönd - mellett. Innentõl a hajó oldala kissé visszafelé ível a négyszögletes tat felé, így egész könnyû a roncs alá úszni és feljönni a hajó másik oldalán, rögtön a két nagy hajócsavar és a kormánylapát mellett. Alul a hajótest szinte jellegtelen, kivéve az orr környékén levõ stabilizátorokat. A tatnál ajakos halak raja élvezi az árnyékot, máshol angyalhalak, pillangóhalak és goatfish-ek találhatók, a homokos aljzathoz közel pedig kékfoltos ráják. A roncsot egyébként elég nagy mennyiségû kõkorall fedi, és mivel viszonylag védett helyen van, esetleg annak rendje és módja szerint része lesz majd a Hyndman zátonyoknak.
Ez a komp, amely Mekkából hazatérõ zarándokokat szállított, 1991-ben süllyedt el, amikor éjszaka a zátonynak ütközött. 300 ember vesztette életét a történelem egyik legnagyobb hajókatasztrófájában. A helyi vezetõk felkérik a búvárokat, hogy körültekintõen és a tragédiának megfelelõ tisztelettel közelítsék meg a roncsot. A hajócsavarok látványa különleges benyomást tesz a látogatóra, a keménykorallok kolóniái lassan birtokba veszik a teljes hajót, megmutatva ezzel a tenger igazi erejét - s a katasztrófa romjain új élet születik. A halállomány nagyon dús és színpompás. A roncson máig is láthatóak a kémény "S" betûi és a hajótesten a név is. Ez a merülõhely viszonylag védett helyen helyezkedik el, nincs erõsebb áramlás, és 12-tõl 30 méterig minden szinten merülhetõ.
A cikkhez kapcsolódó egyéb tulajdonságok
Ebben a témában talál még 214 cikket: Merülőhelyek
Következő búvártúrák
Maldív nyaralás-búvárkodás a tavaszi szünetben
2025. április 18-26.
Mauritius nyaralás és búvártúra
2025. március 06-16.
Galapagos - Equador búvár- túra
2025. április 25 - május 07.
Kövess minket!
Facebook: Aquanauta
YouTube: AquanautaBC